یک کارشناس دینی گفت: پیامبر(ص) مقام هدایت و اتصال به خداوند دارد و اگر بتوانیم به پیامبر متصل شویم به درگاه خداوند و عبودیت قدم برداشته ایم و از مقام رسالت بهره برده ایم،

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین معزی در گفتگو با خبرنگار فرصت نیوز؛ به مناسبت شهادت پیامبر اکرم (ص) گفت: حضور و شرفیابی به مرقد‌های امامان شریف از آداب مسلمانان است. در فرهنگ دینی معصومین کسانی هستند که علاوه بر حیات آن‌ها زیارت مزارشان نیز توصیه شده است و مورد عنایت متدین قرار گرفته اند. نبی اکرم (ص) کسی است که در لباس انسانی و جسمانی آمد تا انسان‌ها را هدایت کند لذا هیبت ظاهری و مزار او می‌تواند مورد بهره گیری معنوی باشد.

وی افزود: در تعالیم دینی و آداب قرآنی آمده است که اگر در قبور پیامبر اکرم (ص) مشرف شدید نباید صدای خود را بلند کنید و فریاد نکشید، لذا سعی کنید ادب و احترام را در حریم مزار بزرگوار رعایت کنید. زمانی که به قبور پیامبر رفتیم آن‌ها را باید شاهد و حاضر خود بدانیم و دعا‌های مخصوص آن‌ها خوانده شود تا رفعت مقامی برای ما شود.

رحمت للعالمین صفت والای حضرت محمد(ص)

معزی با اشاره به اینکه پیامبر (ص) مقام هدایت و اتصال به خداوند دارد و اگر بتوانیم به پیامبر متصل شویم به درگاه خداوند و عبودیت قدم برداشته ایم و از مقام رسالت بهره برده ایم، عنوان داشت: ما باید خود را محتاج رسیدن به مقام عبودیت و الهی بدانیم. در زیارت جامعه کبیره آمده است که “پیامبران راه‌های استوار برای رسیدن به خدا هستند” لذا انسان‌ها باید از همه امتیاز‌ها و امکانات استفاده کنند تا خود را در پرتو الهی قرار دهند. لیکن ما نباید خود را داخل یک قفس بیاندازیم و باید از امکانات استفاده کنیم همانطور که در این شعر بیان می‌دارد.

میان عاشق و معشوق هیچ حائل نیست تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز

باید از امامان و معصومین برای کسب رتبه و شان نورانی خداوند استفاده کنیم تا برتری انسانی و ذهنی خود را شکوفا سازیم.

رحمت للعالمین صفت والای پیامبر(ص)

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: قرآن در توصیف پیامبر (ص) فرموده است “ما تو را مبعوث نکردیم مگر مایه رحمت انس و جن شوی” نکته این است که رحمت خداوند انسان را از جهل و خستگی‌های نفخ بشری به سمت عقل و علم و اندیشه می‌برد و آیه‌های خداوند اسبابی برای رسیدن انسان به مقام‌های بالاست. نکته دوم این است که پیامبر (ص) انسان‌ها را دعوت به سوی نور، آزادی، رحمانیت، برابری، عقل و کمال کرده است و در جای دیگری در قرآن آمده است:

مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ

این آیه به این اشاره دارد که پیامبر کفاری که باعث زحمت و دشمنی با اسلام هستند را ابتدا با رحمت برخورد می‌کند اگر قابل هدایت نبودند برخورد شدیدتری با آن‌ها می‌کرد؛ لذا در قرآن مسلمانان را دعوت به مسلمانی کرده و فرموده است با یکدیگر مهربان باشید.

وی اضافه کرد: در روایت دیگری آمده است که یک یهودی مدام بر سر راه پیامبر (ص) می‌ایستاد و او را مورد آزار قرار می‌داد روزی پیامبر این یهودی را در مسیر ندید و از مردم جویای حالش شد، گفتند مریض شده است. وقتی به عیادتش رفت یهودی بسیار شرمگین شد و این مهربانی پیامبر باعث شد او مسلمان شود؛ لذا پیغمبر ما پیغمبر اخلاق، مهربانی، مدارا با انسان‌ها برای درک مسائل نورانی و قاطعیت با دشمنان اسلام است.